September 30, 2012

Inför: GIF Sundsvall - AIK

Ännu en bortamatch på plastgräs. Ännu en gång är det tätt mellan matcherna. Ännu en gång tycker nog spelarna att det är roligare att spela match än att träna. Ännu en gång kommer Alm att förändra i startelvan.

Egentligen har jag sett för lite av GIF Sundsvall för att komma med något banbrytande här. De försvarar i ett slags 4-3-3 som lika gärna kan kallas 4-5-1och de har en och annan Bra Spelare. De är också toppkandidat till att sluta på kvalplats och har tagit fler poäng hemma än borta. F.d AIK-spelaren Kevin Walker är avstängd, däremot är Fredrik Holster - spelaren som Jens T Andersson tog från Häcken till Väsby en gång i tiden - helt tillgänglig och säkert inte så lite sugen att besegra sina gamla lagkamrater från Väsby-tiden.

Eftersom Majstorovic inte ingår i truppen och Milosevic precis återkommit efter skada och Lorentzon är avstängd antar jag att backlinjen blir:


Helgi Danielsson - Per Karlsson - Niklas Backman - Nisse Johansson.

På mittfältet finns det som vanligt en uppsjö möjligheter, de mest ordinarie är Celso Borges, som spelat varje match, och Martin Mutumba. Jag tror båda startar idag. Dessutom tror jag Daniel D-G Gustafsson spelar till höger. Då återstår att se om det blir Åhman-Persson eller Moro Ibrahim bredvid Borges. Här skulle jag ge fördel åt RÅP, Moro har mig veterligen aldrig spelat match på plast i hela sitt liv. Vilket ger:

D-G - Borges - RÅP - Mutumba

På topp startar rimligtvis Bangura och Karikari. Viktor Lundberg, som var riktigt bra mot Norrköping, är även han en möjlighet. Jag har svårt att se att Goitom får spela från start redan, framförallt inte på plast. Ergo:


Bangura - Karikari

* * *

Enligt artikeln i Aftonbladet säger Alm att AIK vann målchansmatchen mot Elfsborg med 4 - 1. Bah! säger jag. Jag fick det till 5 - 2. Tyvärr, eftersom det är Christer Swärd som uppfunnit systemet, är det bara att erkänna sig besegrad. Typiskt, sa Puh.

(Del 3 i matchreferatet blev så försenat att jag skippade det. Eventuellt dyker det upp längre fram. Jag avslutar med en fin bild på Alm, när AIK kvitterat till 1 - 1.)